Drop Bar Menu

Wednesday, April 20, 2011

Ijat , ko mintak MARA ke JPA ?

Assalamualaikum :)
HELLO semua . Salam Sejahtera dan Salam 1 Malaysia (MALAYSIA BOLEH!)

oke , to be frank , I've been having quite hard time restraining and motivating myself .
I'll get very sensitive each time people asked about me and furthering my studies .
before that , once again , Alhamdulillah and thank Allah for giving me a wonderful SPM result .
and I'm not bragging about myself in this post . Ini semua rezeki Allah .
seeing my result , people would make their assumptions and say

"dah pergi oversea nanti jangan lupa aku"

"confirm fly lah ko"


"ko minx mana2 pun mesti dapatkan"


"so after ni apa , medic ? engineering ?"


and people kept asking me questions like

"ko ambil JPA ke MARA?"

"ko dah dapat offer mana?"

"ko dapat interview kan?"


"lepas ni ko sambung study kat negara mana? medic?"

and my answer would be NO . a plain NO .
this is actually why I'm in this state . jujurlah , siapa tak nak pergi oversea bila dah ada peluang? I do . but I don't get the chance to do so .
to make it clear . I didn't apply for any scholarship . Actually I did , JPA . and I got the interview call but my dad told me tak payah pergi pun . Abah tak bagi pergi luar negara .
oke abah , Izzat faham . you want the best for me .

yup . I did dream of what every other students ever could dream of too . BM please
hmm , bukan apa , time awal2 aku memang frust sedih kecewa semua ada . tapi lepas luahkan kat ibu aku *lama gila ambil masa nak luahkan* , oke lah sikit . bila ibu aku cakap yang based on pengalaman parents aku kat UK , Mesir , Jordan , USA dulu , dah cukup solid reason kenapa they won't let me go study abroad . Faktor sosial . Like kat negara Eropah , dengan aku yang baru nak kenal dunia ni , dorang tak nak aku rosak . Middle East pulak , budaya dia memang opposite dengan budaya kita Melayu yang penuh sopan santun lemah lembut ni .. So my mom said , nak sesuaikan diri satu , nak hidup tanpa family satu , nak get used dengan attitude and lifestyle dorang lagi satu . even aku insist aku boleh hidup dengan baik , but .. it's still a NO . takpe lah . diam je lah . atleast tak perlu gunakan kekerasan nak halang aku kan . hmm ..

"Mama taknak izat menyesal bila dah pergi sana , sorry sebab mama gunakan experience mama , izat tak boleh nak rasa apa yang kawan2 lain rasa , we just want the best for you , you know that"

time ni memang sebak lah aku cakap . memang ibu aku banyak bagi semangat balik . snaps me back to reality . lagi pun dia cakap , kat mana pun kita belajar , tempat tak penting , yang penting efforts dan results kita . itu yang lebih penting untuk masa depan and kejayaan kita . :)

so , kawan2 . dengar ni . HAHA . aku tak apply mana2 scholarship . MARA/JPA = PILN . tak boleh . yang lain , tak banyak offer course yang aku nak - PSYCHOLOGY - lagi pun tempat aku kat UIA je boleh . tu je choice yang ada yg parents bagi . UPU pun 8 tempat tu aku isi UIA . huhu takut isi U lain diterima lak *statement poyo tapi high possibility kot* :D , menyesal dan kena lah dengan mok pok cheq satgi . suka2 nak pilih lain . nak pilih USIM , malas , jauh then baru lagi kan . UIA dah sebati dalam diri aku sejak umur 2 tahun time balik Malaysia dulu . bhaha . pusing2 balik sana gak =.=
asasi UIA dah ada biasiswa dia , so perlu usaha lagi cam time SPM (ohh mann) untuk dapat CGPA yang gempak . 4 flat 4 flat !! need to work hard again cari scholarship untuk degree nanti .
dah time tu korang tanya lah aku mintak mana . HEHE or maybe orang dah tak hairan kot . :D

sebab aku tak ambil MEDIC ? aku suka medic , aku suka apa je yang berkaitan dengan science . lagi2 biology . favorite subject aku tu . hehe . tapi maybe aku tak nak sebab aku tak minat life sebagai seorang doktor . kerja penat tapi gaji ... ermm .. hehe .. pastu memang busy dan aku bukan jenis work-a-holic . aku suka active lifestyle like travelling and having fun . tak nak lah duduk hospital dengan orang sakit . and tengok mayat dan putih je sekeliling =.=

bukan tak suka , aku nak tolong orang dan sekarang tengah semangat nak jadi orang besar , nak join n volunteer kat MERCI , nak ! nak ! (one of my impian)




dapat tolong orang + dapat pergi oversea + dapat pengalaman + dapat pahala + dapat belajar dari kesusahan dan pengalaman orang lain untuk dijadikan semangat diri sendiri dan memberi motivasi kepada orang lain .
banyak kan benefits ? JOM JOIN SAYA . :)

anyway , aku moody bila orang tanya macam2 sebab , ye lah , aku tengah cuba untuk naikkan semangat balik , hati remaja ni senang terpengaruh dengan orang dan keinginan untuk belajar jauh2 , pandai2 tu , semua orang ada , aku pun tak terkecuali . so papehal aku sentiasa ingatkan diri sendiri

"takpe izat , maybe kalau sekarang bukan rezeki ko , kat tempat lain lagi banyak Allah nak bagi , cuba ikhlaskan hati terima"

lagipun , redha Allah terletak pada keredhaan kedua ibu bapa kan ? :)
so , itu kalau korang nak tahu tentang aku , dan menjawab segala persoalan *kalau ada* . HEHE

hmm , aku just harap korang boleh lah support aku instead of saying

"apa lah ko ni , rugi je dapat result gempak tapi xmintak scholarship"

"ohh , belajar psikologi nak jadi apa ? kaunselor sekolah je?"

ayooo ~ membina lah sikit komen tu . HAHA ada satu ni aku terharu kot .

Wan Juwairiah : I'm waiting 4 the next 10 years 4 prof. Izat . Wow! Tulis buku, ceramah merata tmpt, kat radio, masuk tv. Pergh Izat! Ana tumpang sekaki ah populariti anti nanti! Dahla ana ni mmg t'ingin nk masuk tv. Haha

:) :) :) :) :) :) sangat membina ! thanks . yang lain pun ada jugak :) thanks !
aku tahu ambil psikologi ni tak famous , tak gempak macam medic , engineering ke apa . tapi aku tahu potensi dan minat aku . insyaAllah aku cuba dapatkan degree first class honour :)

do support me ! thank you :)
takpe lah , aku cuba rasionalkan fikiran . memang kita tak boleh nak halang orang bagi pendapat kan . cuma just kena pandai deal la . actually bila orang expect aku fly ~ thehee , aku terharu gak sebab dorang tak pandang rendah kat aku . whoot whoot ~ thanks :)


satu hari nanti aku akan terbang gak ,
sama ada pergi honeymoon dengan bakal suami *yang hensem & alim & kaya* aminnnn , tunaikan haji , nak pergi naik gunung everest or juga sebagai motivator ! :)


So , nasihat aku kat kawan2 kat luar sana . Just do whatever you like and prove that you can be the best ! tak kisahlah course apa dan kat mana korang sekalipun , bring out the best in you ! biarlah orang nak cakap apa semua , you know your own potential and there's always ada orang yang jealous dengan kelebihan yang korang ada . :) so , know yourself better .
never give up , yeahh , tak semua orang yang kat atas sentiasa di atas , dan yang bawah tak sentiasa di bawah . bergantung kepada usaha kita . there's always time for chance . remember DUIT ? nak tambah , DO IT jugak :)

kepada yang dapat interview dan bakal fly (insyaAllah) or pergi mana2 , memang aku jealous . HAHA tak payah tanya . tapi tahniah dan selamat maju jaya . dah jumpa mat saleh ke mat arab ke , ingat , aku gak yang main guli main basikal main batu seremban dengan korang , bukan DIORANG . so jangan lupa aku . HEHE

see you guys in the future ! *esok pun dikira future kan . hehe


oke lah wasalam .

8 comments:

  1. tup tup elok smpai ayakt *esok pun dikira future .. music benti ..!!! awwww .. touching lah post nih ! chaiyok2 ijat !!!
    btw, gmba kt atas tu nmpk cm poster impian saya yg ant present kt kls tangkas ! :)
    sayang anti :)

    ReplyDelete
  2. pergh , music ni kena :)
    thanks wani . HAHA . ye eh ? maybe memang tu impian ana kot . ni random pic dari internet :D
    sayang anti gak !!!!

    ReplyDelete
  3. ijat , anti sabar je eh . cehh . rezeki kat mana2 . tak kisah lah kan kita study kat mana . anyway , lagu ni tak sempat habis , BILA ANA DAH HABIS BACA POST NI . maknanya , laju lah ye ana baca . HAHAHA . music sedap . woot woot . JEALOUS GILAA tengok header anti . :(
    hee . ijat , ana sayang anti ! :)kuatkan semangat eh :DD
    btw , ni siuye . :DD

    ReplyDelete
  4. good words of support and motivation u got there. congrats! may Allah ease ur way my dear. :)

    p/s: tak nak cakap banyak2 sebab insyaAllah nanti kat UIA boleh jumpa selalu. ur gonna be my junior very soon! insyaAllah. ^^,

    ReplyDelete
  5. Syue : anti mmg baca laju . novel pun 1 day dah habis . HAHA gila lah . hmm . :)
    thanks . wo ye ai ni :) oke. kuat semangat

    ReplyDelete
  6. kak Izzati : thanks . hehe insyaAllah . wahh ,jadi junior , nanti cam junior buli senior je akak dpt junior cam saya . HEHEHEHEHEHE

    ReplyDelete
  7. beli dapat jd volunteer mercy, ajk kte skali yea??haha.. :) All the best.. u can of course do it..:)

    ReplyDelete
  8. boleh2 . HAHA jom2 ! thanks syaza :D

    ReplyDelete